گزارش خبرگزاري هاي غربي درباره ممانعت از عبور هواپيماي مرکل از آسمان ايران
گزارش خبرگزاري هاي غربي درباره ممانعت از عبور هواپيماي مرکل از آسمان ايران

روز گذشته، خبرگزاري هاي بين المللي گزارش دادند که ايران روز سه شنبه حريم هوايي خود را به صورت موقت بر روي هواپيماي حامل آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان بست و موجب شد تا هواپيماي وي براي ۲ ساعت در آسمان ترکيه سرگردان شود. پس از اين وزارت خارجه آلمان، سفير ايران را احضار و سخنگوي دولت اين کشور نيز گفت: اين اقدام براي ايران پيامد ديپلماتيک خواهد داشت، اگرچه تا زمان تنظيم اين گزارش هيچ مقام رسمي و به ويژه مسئولان وزارت خارجه واکنشي به اين اخبار و اظهارات مقام هاي آلماني نشان ندادند، اما علاءالدين بروجردي، رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس اعلام کرد: اشتباه خلبان آلماني در اعلام کد ورود به آسمان ايران دليل تاخير در صدور مجوز عبور هواپيماي مرکل بوده است.مشروح اين گزارش و اخبار مرتبط در پي مي آيد.

اشپيگل: ايران موقتا آسمان خود را به روي هواپيماي مرکل بست

به گزارش واحد مرکزي خبر، پايگاه اينترنتي اشپيگل آنلاين آلمان اعلام کرد: ايران روز سه شنبه به طور موقت حريم آسمان خود را به روي هواپيماي حامل آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، بست و اين هواپيما مجبور شد به مدت دو ساعت بر فراز ترکيه بچرخد تا در نهايت اجازه وارد شدن به حريم هوايي ايران را کسب کند.اين هواپيما پس از يک ساعت مذاکره با تهران که ترکيه ميانجي آن بود و وزارت امور خارجه اين کشور در آن مشارکت داشت، سرانجام اجازه يافت از حريم هوايي ايران عبور کند.مرکل، که براي ديداري رسمي از هند عازم اين کشور بود، روز سه شنبه به سبب اين تاخير دو ساعت ديرتر از برنامه وارد دهلي نو شد.يک هواپيماي ديگر حامل چند نفر از اعضاي کابينه مرکل، شامل توماس دي مايزر، وزير دفاع و هانس پيترفردريش، وزير کشور آلمان توانست بدون هيچ مشکلي از حريم هوايي ايران عبور کند. اين هواپيما قبل از هواپيماي حامل مرکل برلين را ترک کرده بود. هيئت آلماني اعلام کرد علت اين مسئله «مشکلات مربوط به هماهنگي» بوده است.

اين در حالي است که، به گزارش راديو آلمان، اشتفان زايبرت، سخنگوي دولت آلمان گفت: صدور مجوز در آخرين دقايق عملي شده، زيرا در صورت تعلل بيشتر، هواپيماي ايرباس ۳۴۰ براي رسيدن به هند سوخت کافي نداشته و مجبور به فرود در ترکيه مي شده است. زايبرت گفت: آلمان سرگرم بررسي اين قضيه بوده و در صورت لزوم از کانال هاي ديپلماتيک اعتراض خواهد کرد.وي افزود: اين مسئله براي ايران «پيامد ديپلماتيک» خواهد داشت.

آلمان سفير ايران را به وزارت خارجه احضار کرد

ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه گزارش داد: آلمان از احضار سفير ايران در برلين به وزارت خارجه اين کشور براي ارائه توضيحاتي خبر داد.گيدو وستروله، وزير خارجه آلمان گفت که آلمان روز سه شنبه سفير ايران را براي توضيح درباره آن چه «اقدام ايران در بستن حريم هوايي خود به روي هواپيماي حامل آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان» که در مسير هند قرار داشت، خواند، به وزارت خارجه احضار کرد. خبرگزاري آلمان نيز نوشت: «گيدو وستروله» وزير امور خارجه آلمان در بيانيه اي اعلام کرد که اين اقدام ايران به معني ناديده گرفتن همه عرف هاي بين المللي است.وي تاکيد کرد که عليرضا شيخ عطار، سفير ايران در برلين به وزارت امور خارجه آلمان احضار شده است. وزير خارجه آلمان در بيانيه خود تاکيد کرد: اين اقدام ايران به معني عدم احترام به آلمان و غيرقابل پذيرش است.مرکل هم در اين باره گفته است که تاکنون با چنين اتفاقي رو به رو نبوده است و حتي خلبانان پرواز نيز چنين حادثه اي را تجربه نکرده اند.اين نخستين پرواز اين هواپيما از نوع ايرباس ۳۴۰ در ناوگان تشريفاتي در اختيار حکومت آلمان بود. اين هواپيما به نام نخستين صدراعظم آلمان، «کونراد اديناور» نام گذاري شده است. اين در حالي است که علاءالدين بروجردي، رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت وگو با سايت خانه ملت، با اشاره به تاخير در مجوز ورود هواپيماي حامل صدراعظم آلمان به آسمان ايران و استفاده از حريم هوايي کشورمان براي رسيدن به کشور هند، گفت: اشتباه خلبان آلماني در ارائه کد ورود به آسمان ايران موجب بروز اختلال در استفاده از حريم هوايي ايران شده است.نماينده بروجرد، افزود: روزانه چند صد پرواز خارجي به آسمان ايران وارد شده و از حريم هوايي ايران استفاده مي کنند و هيچ مشکلي براي هيچ هواپيمايي ايجاد نمي شود.

صالحي: دعوتنامه هايي از سوي چند کشور اروپايي دريافت کرده ام

از سوي ديگر به گزارش خبرگزاري مهر، وزير خارجه کشورمان اعلام کرد که برخي کشورهاي اروپايي از جمهوري اسلامي ايران براي بازديد از آن کشورها دعوت کرده اند که وزارت خارجه در حال بررسي اين درخواست ها است.علي اکبر صالحي در حاشيه همايش بيداري اسلامي در مرکز همايش هاي صدا و سيما درباره زمان سفرش به اروپا گفت: در اين زمينه سفرهايي پيش بيني شده است که در زمان مقرر نام کشورها و زمان آن اعلام خواهد شد. مصوبه مجلس براي تحريم مقام هاي آمريکايي اقدامي منطقي است

وي در پاسخ به سوالي در مورد مصوبه مجلس مبني بر تحريم برخي شخصيت هاي آمريکايي توسط ايران گفت: در اين زمينه طرحي در مجلس شوراي اسلامي در دست بررسي است که معتقديم اين يک اقدام منطقي در برابر استکبار جهاني است

اميدواريم نيروگاه بوشهر تا ماه آينده به شبکه وصل شود

صالحي همچنين در پاسخ به سوالي درباره آخرين اخبار درباره افتتاح نيروگاه بوشهر گفت: نيروگاه بوشهر هم اکنون حالت بحراني را مي گذراند و فعل و انفعالات هسته اي در حال انجام و به مرحله توليد بخار رسيده است لذا اميدواريم در يک ماه آينده اين مرحله توليد بخار به حدي برسد که بتواند وارد توربين و به صورت آزمايشي نيروگاه به شبکه وصل شود.وي ادامه داد: مسئولان سازمان انرژي اتمي قصد دارند بعد از عبور کامل از مراحل آزمايشي در زمان مقرر جشن راه اندازي را با حضور برخي از مهمانان خارجي برگزار کنند.

مقام هاي مصري اعلام کردند محدوديت هايي براي رابطه دارند

به گزارش ايسنا، وزير خارجه همچنين درباره روابط ايران و مصر تصريح کرد: نسبت به روابط با مصر اميدواريم و فکر مي کنم بعد از رفع محدوديت ها در مصر اين روابط برقرار خواهد شد.

وي ادامه داد: در ديداري که با وزير خارجه مصر در اندونزي داشتم وي دلايلي از جمله محدوديت هاي برادران مصري را براي برقراري روابط براي ما توضيح داد و گفت که پس از رفع محدوديت ها يقينا ارتقاي سطح روابط محقق مي شود. ما هم اين مسائل را درک مي کنيم و اميدواريم در ماه هاي آينده بعد از انتخابات مصر شرايط به گونه  اي مهياتر براي تحقق اين مسئله باشد. البته اين احتمال که اين محدوديت  ها زودتر رفع شود هم وجود دارد.صالحي گفت: ما با مصر به طور مستقيم و غيرمستقيم در تماس هستيم. در عمان هم با وزير خارجه مصر گفت وگو داشتم همچنين از طريق مسئول حفاظت نمايندگي ايران در قاهره پيام هايي را رد و بدل کرديم.

رئيس جمهور با تغيير ساختار وزارت خارجه موافقت کرد

علي اکبر صالحي وزير خارجه در گفت وگو با خبرگزاري فارس هم درباره تغيير ساختار وزارت خارجه گفت: آقاي احمدي نژاد موافقت کردند و ما درصدد پياده کردن نظر آقاي رئيس جمهور هستيم.

خبر مرتبط
اظهارات متفاوت ۲ عضو کميسيون امنيت ملي مجلس درباره عدم صدور مجوز براي هواپيماي مرکل

حسين سبحاني نيا، دبير هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با خراسان درباره ممانعت موقت ايران از عبور هواپيماي حامل آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از حريم هوايي کشورمان گفت: خلبان ها براي ورود به حريم هوايي کشورهاي خارجي بايد از کدهاي مخصوصي استفاده کنند و گويا خلبان هواپيماي حامل آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، هنگام ورود به حريم هوايي ايران کد اشتباهي داده و از همين رو با ورود هواپيماي حامل مرکل به حريم هوايي کشورمان موافقت نشده است. اين در حالي است که، سيدحسين نقوي حسيني، نايب رئيس کميته روابط خارجي مجلس شوراي اسلامي در اين باره به خراسان گفت: متاسفانه برخي کشورهاي اروپايي برخلاف تمامي کنوانسيون هاي بين المللي به گسترش دامنه تحريم ها مبادرت و در برخي موارد همچون کشور آلمان سوخت رساني به هواپيماهاي ايراني را متوقف کرده اند.در واقع ايران با ممانعت موقت از عبور هواپيماي حامل آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از حريم هوايي کشورمان خواسته است، نشان دهد که اگر قرار باشد دامنه تحريم ها موارد غيرمعمول را در بر گيرد، ايران هم مي تواند از ابزارهاي خود در اين زمينه استفاده کند. يادآور مي شود، در تيرماه سال گذشته دبير انجمن صنفي شرکت هاي هواپيمايي در اين باره اعلام کرده بود: در پي تصويب قانون يک جانبه آمريکا و تحريم هاي اين کشور عليه ايران فرودگاه هاي انگليس، آلمان و امارات از سوخت رساني به هواپيماهاي ايراني امتناع مي کنند.مهدي علياري تصريح کرده بود: اين مشکل بايد از طريق وزارت خارجه، سازمان هواپيمايي کشوري، وزارت راه و ترابري و نمايندگي هاي دولت جمهوري اسلامي ايران در خارج از کشور و نزد سازمان هاي بين المللي از جمله نماينده ايران در ايکائو پي گيري شود و اقدام حقوقي عليه اين عمل غيرقانوني آمريکا صورت گيرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 15 خرداد 1390برچسب:,
ارسال توسط amin
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 62
بازدید دیروز : 12
بازدید هفته : 62
بازدید ماه : 1472
بازدید کل : 71847
تعداد مطالب : 751
تعداد نظرات : 74
تعداد آنلاین : 1



http://royalsell.com/theme/images/royalsell-amudi.gif

javahermarket